Tuesday, December 05, 2006

وسط الزحام



في وسط الزحام


ملل وكأبة و رائحة كريهة لأموات احياء بلا صوت تتخللنا في وسط الزحام و يمشي فيه أ ناس وجههم مرسومة عليها الكأبه وأصوات ضحكاتهم مخنوقه و أصوات بكائهم مكتوم حبسوا دموعهم واذا اصتدم احدا بالأخر في زحمة السير نظر اليه ورسم أبتسامه وهز الأخر رأسه وتركه وهو يمشي يفكر


صوت الزحام كأنوه صوت موسيقي حزينه لفرقة ظلت تعزف طوال الليل في مسرح يجلس بيه السكرا ويتخلله أعشاش العناكب وكراسي مكسره مكان مظلم بيه أضائة خافته وفي الزحام رجل يسير يكلم نفسه واخر يبحث عن شئ في جيبه وبنت تسير انكسر قلبها بعدما ان ودعت حبيبها واخر ينام علي الأرض ويضم رجليه الي صدره لكي يشعر بالأمان وهناك صبي يبكي فقد أمه ويصرخ ويجري في وسط الزحام

يالها من أيام نعيشها ولعِل عيني لن تري سوي هذا ولعل أعينكم تري غير ذلك




7 comments:

dandana said...

ياترى صوت الزحام جوايا ايه...؟

يكن مشاعرى الكتيرة اللى مابقتش عارفة احددها...التشتت اللى مالينى دلوقت...
(سايكوباتيك بقى)

كلامك فكرنى بنفسى لما بفضل اراقب الناس...واسال ياترى ايه جواهم دلوقت...

nour said...

الحزن اللى فى كلامك مخلينى مش عارفة اقول حاجة..الملل الاكتئاب ..نفسى اواسيك بكلام بس مش قادرة..فاقد الشىء لا يعطيه

Saikoman said...

دنانير

فعلا ده الكان بيدور في رأسي وانا بكتب لما أكون راجع من مشوار بعيد وقررت اني امشي عشان ابوص في وشوش الناس واتفحصهم وبحاول استنتج اه الجواهم وحط نفسي مكانهم

مرسي جدا علي الكومينت


نور

الحزن بقي كائن عايش حوالنا وساعات بيسيطر علينا انا عن نفسي هزمني لاني ضعيف وضعيف اوي كمان زي معظم الناس مش عاوز قول كلهم

مرسي جدا علي الكومينت

We2am said...

mm..garrab tnzor llz7am nazra mo7'tlfa..el7ozn la yofed da2man..wla eh? :))

karakib said...

أنت ليك مدونتين كمان !! طب مش تقول يا جدع أنت !! العمق في كتاباتك هو الصفه الأساسيه ... واضح أنه من وسط الأشواك تنمو الورود بالفعل ...

nour said...

ايه يا عبدلله بقالك كتير مكتبتش وحشتنااا

Saikoman said...

وئام
الحياة هي السابت فيه الأثر ده انا مش بختلق الحزن الحزن هو التخلق فينا
وانتي مش تعرفي اد اه الحزن جميل لما يكون ذايد عن حده بيخلي الواحد يأخد باله من حاجات كتير ويسمع ويقول كلام مختلف

مرسي يا وئام علي الكومينت


كراكيب حبيب قلبي
انا مش عارف قلك اه بجد مرسي جدا علي اهتمامك
وانا فعلا بعتمد علي العمق في الكتابة وده شئ اساسي فعلا في كتابتي

مرسي جدا


نور
مرسي جدا علي أهتمامك والله انتوا بجد شجعتوني للكتابة اكتر من الأول ونفسي اهرب من زحمة الدنيا مش عارف بس بحاول

مرسي جداااا